Ficatul – o uzina vie

Ficatul este unul dintre organele pe care le neglijăm constant. El resimte cel mai mult uneori efectul unui regim alimentar nesănătos sau a lipsei de mișcare fizică.

Ficatul este cel mai complex organ din corpul uman si are printre cele mai multe funcții vitale ale corpului, unele dintre ele fiind strans legate de sistemul vascular. Acest organ cheie filtreaza toate toxinele din sistemul circulator şi toate substantele nocive pe care le ingeram din alimente. Tot ceea ce bem sau mancam, dupa ce este descompus in tubul digestiv, este apoi absorbit la nivel intestinal si merge spre ficat, prin vena porta, ficatul fiind prima statie a tuturor substantelor asimilate in urma digestiei.

Mai puțin zahăr

Zahărul este compus în principal din doua molecule: glucoza și fructoza. Daca glucoza este mai ușor de metabolizat de către organism, fructoza este metabolizata direct de către ficat.

Ficatul transforma fructoza în glicogen, dar când  are deja destul glicogen, fructoza se transforma în grăsime. Se ajunge astfel la probleme legate de insulină, o parte din grăsime este transmisă în sânge – trigliceridele crescute – și o parte se depune în ficat, ajungându-se la ficatul gras, vizibil prin creșterea dimensiunilor abdominale, mai ales la bărbați.

Consumul de zahăr direct, din alimente sau chiar fructe trebuie ținut sub control și scăzut pe cât posibil. Să nu uitam că găsim zahar nu doar în dulciuri dar și în pâine, iaurturi și orice alimente procesate.

Nu degeaba se spune că dulcele îngrașă, dar este și mai rău că zaharul ne afectează ficatul și indirect pancreasul. Scăderea cantității de alimente care conțin mult zahar – macar pentru o perioada – este eficienta pentru a tine sub control trigliceridele și a regenera funcțiile ficatului.

Ceai verde

Ceaiul verde este un antioxidant foarte bun și are efect benefic asupra ficatului. Se recomanda să se consume aproape zilnic – mai ales și că înlocuitor pentru alte stimulente pe baza de cofeina sau energizanți cu taurina. Este important să consumam ceai verde natural și nu în diverse combinații artificiale, să căutam etichetele bio sau produse tradiționale din plante.

Mai puțin stres și mai mult somn

Este cunoscut faptul că problemele de ficat ne aduc oboseala și somnolenta. Scăderea nivelului de stres și somnul suficient sprijină regenerarea ficatului. Este important să nu mâncam seara, cronobiologii considerand că ficatul este activ noaptea intre 1 și 3 și ar trebui să se relaxeze și regenereze, nu să participe la digestia unei mese târzii.

Se cunoaște faptul că stresul pune creierul în situația de a elibera anumiți hormoni, intre care adrenalina și cortizolul.

Cortizolul, cunoscut că și hormon de stres, cere creierului să refacă rezerva de hrana, că o reacție de apărare și de refacere după eliberarea adrenalinei. Adrenalina pregătește mușchii și sistemul muscular pentru reacție la stress și pericol.

Apare astfel pofta de grăsimi și zahar, elemente care – pe lângă retenția de apa și a efectelor de îngrășare la nicvelul organismului – pun o presiune mare asupra ficatului.

Este evident că stresul poate fi normal, dar prelungit mult timp – așa cum se întâmplă în societatea de astăzi , fie că lucram 10 ore pe zi sau doar suntem stresați că stam izolați în casa – generaza exagerat de mult cortizol și organismul pregătește rezerve de care nu are nevoie.

Creste astfel grăsimea și presiunea pe mai multe organe importante, intre care inima și ficatul.

Cea mai ieftina si accesibila terapie pentru un ficat gras o reprezinta iesirile in aer liber, o alimentatie sanatoasa si  respectarea orelor de somn.