Primăvară plină de activități inedite la Școala Gimnazială „Andrei Mureșanu”, Ploiești, susținute în cadrul Proiectului „Mai sănătos, mai fericit” – proiect educațional cu finanțare privată!
Elevii Școlii Gimnaziale „Andrei Mureșanu”, unitate școlară emblematică pentru comunitatea din cartierul Cina, se bucură, începând cu acest an școlar, de un nou spațiu de învățare. Destinat activităților școlare și extracurriculare de tip outdoor, foișorul nou-construit în curtea școlii, alături de solariul de grădină amenajat în proximitatea sa, găzduiesc ateliere de nutriție, de consiliere pentru adoptarea unui stil de viață sănătos, de exersare a unor competențe de relaționare, de comunicare și joc, pentru combaterea efectelor utilizării excesive a tehnologiei.
Inițiatorii proiectului și-au propus ca elevii-beneficiari să fie capabili să devină promotorii în comunitate ai unor principii și comportamente ce țin de un stil de viață sănătos, echilibrat. Elevii de astăzi au nevoie să își regăsească motivația pentru învățare, să vină cu plăcere la școală, să se integreze armonios în comunitatea lor școlară, să se simtă acceptați și valorizați de către colegi și cadre didactice: sunt câteva dintre cele mai importante concluzii ale unui chestionar lansat către elevi și părinți înainte de demararea proiectului educațional.
„Mai sănătos, mai fericit” se numără printre cele 11 proiecte prahovene câștigătoare în cadrul celei de-a II-a Ediții a Fondului Prahova pentru Educație, concurs inițiat de către Fundația Comunitară Prahova. Este vorba despre un program de finanțare privată coordonat de către această fundație și finanțat de OMV Petrom, cu contribuția Grup Feroviar S.A., PoernerRomânia, Vadeco, Rohrer Servicii Industriale pentru a susține proiecte educaționale dezvoltate de către organizații neguvernamentale, unități de învățământ sau instituții publice din județul Prahova.
Școala din cartierul Cina a atras, în cadrul acestui proiect, o serie de parteneri, profesioniști cu experiență în domeniile lor, care au acceptat să colaboreze în mod voluntar cu unitatea școlară. Printre formatori se numără un medic specialist în pediatrie stomatologică, un medic specialist nutriționist, consilierul școlar – psiholog al școlii, reprezentanți ai Biroului de Siguranță Școlară din cadrul I.P.J. Prahova, cadre didactice ale școlii (profesor de educație fizică și sport, profesor deEducație tehnologică și aplicații practice), cadre didactice din cadrul Școlii Postliceale FEG Ploiești (maistru instructor medical specializat în instruirea pentru tehnici de acordare de prim-ajutor).
Conform calendarului de activități planificat de către membrii echipei de proiect, în primele două luni de derulare a proiectului, s-au desfășurat 18 ateliere în cadrul cărora au fost implicați elevii din 13 clase ale școlii, atât din ciclul primar, cât și din cel gimnazial. În cifre, bilanțul sună pozitiv: 253 de elevi beneficiari direcți ai proiectului doar în primele două luni, un număr însemnat de beneficiari indirecți, printre care se numără cadre didactice ale școlii, părinți, membri ai comunității școlare.
Iată ce tipuri de activități au avut loc până în prezent în cadrul proiectului „Mai sănătos, mai fericit”:
1. Ateliere de practică tehnologică
Pentru că școala beneficiază acum de un solariu de grădină, activitățile se pot muta în aer liber, afară, în mijlocul naturii, pe tot parcursul anului școlar. Impactul învățării experiențiale este, așa cum o arată studiile științifice, foarte important. Experiența aceasta directă, concretă implică elevul în mod activ, interactiv, colaborativ. Prin urmare, în cadrul acestui tip de ateliere, școlarii au pregătit ghivece pentru plantarea răsadurilor de pătrunjel, tarhon, cimbru, cimbrișor, busuioc, pătrunjel, leuștean, spanac. S-au plantat, de asemenea, dalii, garoafe, flori de piatră.
2. Ateliere de consiliere psihologică
– Creierul și învățarea. Elevii au aflat că un stil de viață sănătos (menținut prin preocuparea pentru nutriție șisport) este la fel de important precum echilibrul emoțional. Totodată, copiii au înțeles că identificarea și acceptarea emoțiilor, a modului în care obișnuim să privim lumea și să gândim reprezintă tot atâtea premise pentru a reuși să ne menținem în formă optimă.
– Solidaritatea. Mai fericit înseamnă să ai prietenii și colegii alături și să te bucuri de sprijinul lor! Elevii prezenți la acest atelier au reușit să conștientizeze cât de importante sunt valori precum prietenia și solidaritatea.
– Substanțele care ne fac rău a fost o altă tema abordată în cadrul atelierelor. Elevii au fost invitați să discute pe teme precum fast-food, energizante, cola, dulciuri și mâncare procesată, țigări, țigară electronică. Concluzia a fost că este în beneficiul lor să aleagă să fie mai sănătoși și au scris acest lucru pe afișe pentru a promova acest stil de viață.
– Egalitatea de șanse. Nu e doar o sintagmă des folosită! Elevii participanți clasei au lucrat în echipe exersându-șicreativitatea, comunicarea în spiritul promovării drepturilor omului.
3. Ateliere de siguranță școlară
Mediul școlar, dar și contextul social cu care interacționează adolescenții din ziua de azi
pot ascunde provocări, ba chiar și pericole. Alături de dna comisar șef, Roxana Ardeleanu, elevii au aflat mai multe despreteme precum bullying și cyberbullying, despre prevenirea infracțiunilor comise cu violență, prevenirea consumului de substanțe interzise, prevenirea traficului de persoane, răspunderea penală a minorilor, prevenirea portului fără drept de obiecte periculoase.
4. Ateliere de consiliere stomatologică
De ce este nevoie de igienă orală? Ce presupune aceasta (tehnici de periaj, rolul periuței și al pastei de dinți, al aței dentare, al apei de gură)? De ce este important să ne prezentămla medicul dentist o dată la 6 luni.
5. Ateliere de nutriție
Elevii din ciclul primar care au participat la acest atelier și-au testat cu succes cunoștințele
și au aflat noțiuni noi și interesante despre importanța unei diete echilibrate. Ei au aflat că, pentru a învăța eficient, pentru a se juca și a se simți bine, atât cu propria persoană, cât și alături de prietenii lor, o alimentație echilibrată reprezintă o condiție de bază.
6. Ateliere acordare de prim-ajutor
În cadrul acestor ateliere, elevii au primit noțiuni adaptate nivelului lor de vârstă, referitoare
la masajul cardiac extern, cu scopul de a fi instruiți în tehnicile acordării de prim-ajutor. Copiii au înțeles că, în caz de nevoie, și ei pot salva vieți și pot contribui la menținerea unui mediu școlar sigur pentru toți.
7. Ateliere de practică sportivă
Nu e prea devreme, nici măcar pentru elevii clasei pregătitoare, să afle despre importanța
respirației în timpul exercițiilor fizice. Copiii au lucrat în echipe și au reprodus, cu ajutorul unor baloane și al unei sticle, plămânii (mecanismul Donders).
Pe lângă activitățile programate în cadrul Proiectului „Mai sănătos, mai fericit”, noile spații amenajate pentru activitățile educaționale de tip outdoor s-au bucurat de un interes deosebit din partea copiilor și a cadrelor didactice din școala Gimnazială „Andrei Mureșanu”. Foișorul a constituit un cadru plăcut și stimulativ pentru desfășurarea orelor de pregătire suplimentarăîn vederea susținerii examenului de Evaluarea Națională de către elevii claselor a VIII-a. Tot aici, școlarii din clasa a III-a au marcat, printr-o activitate în aer liber, Ziua Internațională a Păsărilor, Tot în aer liber au ales să își desfășoare repetițiile elevii care alcătuiesc corul școlii, alături de doamna profesor de educație muzicală. Școlarii din clasa a V-a s-au bucurat de același cadru atunci când au participat la ora de pregătire pentru proiectul internațional eTwinning, BWS-Boosting Wellbeing at School, unde au avut ca temă crearea de Mindgames/Boardgames (ce vor fi publicate într-o revistăinternațională). Solariul de grădină a fost vizitat de către elevii din clasa pregătitoare, dar și de către preșcolarii celor două grupe ale grădiniței școlii.
Grație implicării entuziaste din partea elevilor și a cadrelor didactice ale Școlii Gimnaziale Andrei Mureșanu” și cu sprijinul partenerilor care au făcut posibilă punerea în operă a acestui proiect, echipa Proiectului educațional „Mai sănătos, mai fericit” estimează că impactul asupra comunității școlare are toate șansele să fie unul sustenabil, pe termen lung. Spațiul exterior amenajat va fi utilizat pentru a găzdui viitoare workshop-uri outdoor, activități extracurriculare, transdisciplinare, în beneficiul copiilor și cu gândul la întreaga comunitate școlară din zonă.