„Mi-a plăcut cel mai mult când am ieșit în foișor și am dansat zumba la ora de sport. Mama mă duce în fiecare săptămână să dansez zumba. E preferatul meu! E super că pot să fac asta și la școală!” (S., 6 ani, elevă în clasa pregătitoare).
„Știți, eu vreau să devin procuror. Sau avocat, vedem mai târziu. Părinții mei zic că e mai safe… Anyway, nu știam toate informațiile legate de răspunderea penală a minorilor. Gen… ce se întâmplă dacă ai săvârșit o infracțiune și ai undeva între 14 și 16 ani. Că după 16 se consideră că ai discernământ, deși și între 16 și 18 ani rămâne de stabilit discernământul și dacă poți răspunde penal. Eu zic că e important să cunoaștem aceste aspecte. E pentru siguranța noastră la școală. Și dincolo de poarta școlii, de fapt.” (A., 15 ani, elev în clasa a VIII-a)
„Cea mai tare experiență din foișor mi s-a părut cea în care am repetat manevrele de resuscitare pe manechin. Pare ușor când îți demonstrează cineva care se pricepe. Dar de fapt nu e! Ai nevoie de ceva forță. Și de rezistență. Asta e treabă de supererou. Îmi plac la nebunie supereroii, dar nu credeam că pot să învăț și eu să fiu supererou!” (M., 14 ani, elev în clasa a VII–a)
„La ora desfășurată afară, în foișor, mi-a plăcut mult când am calculat noi singuri numărul de calorii de la o masă sănătoasă și de la una junk, nesănătoasă. Și am tras noi singuri concluzia că dacă mănânci sănătos te saturi cu calorii mai puține și mai bune. Adică îți iei energie din alimente. Efectiv zahărul te face să te simți obosit după ce trece un timp, pe când o masă cu alimente bune, sănătoase, te ține în priză mai mult timp. Adică ai randament, orice ai face.” (A.M., 13 ani, elevă, clasa a VI-a)
„Am adorat să pregătesc și să mănânc salată de fructe de-li-cio–asă cu colegii mei afară.” (D. 11 ani, elev clasa a V-a)
„A fost super amuzant că am adus jocuri de masă de acasă și ne-am jucat cu toții la foișor.” (C, 8 ani, elevă clasa I)
„Când lucrezi cu copiii, una dintre principalele griji e cea pentru siguranța lor. De aceea, eu, una, m-am bucurat că am avut ocazia să participăm la un curs de instruire în acordarea de tehnici de prim-ajutor. E esențial să fim bine informați în domeniul acesta. Și e important să participăm periodic la astfel de instructaje. S-a arătat, statistic, că de viteza noastră de reacție în astfel de situații poate depinde viața persoanei de lângă noi aflată în stare de inconștiență. De obicei, credem că nouă nu ni se poate întâmpla. Dar educația înseamnă tocmai asta: să te educi să fii pregătit cam pentru orice scenariu. Și e valabil și pentru elevi, și pentru noi, profesorii.” (I., cadru didactic).
„Să vă spun drept, am fost uimită și încântată când băiatul meu adolescent a venit acasă și, din proprie inițiativă, a spălat și a tăiat legume pentru salată și a pus masa. Ne-a spus, la cină, ce activitate frumoasă făcuse cu colegii la ora din foișor. Ne-am mirat cu toții: acasă nu mănâncă fructe de obicei! Apoi, ne-am bucurat că ne-a ajutat la țară, în grădină. Știa despre răsaduri, ce trebuie să faci cu legumele în seră. Dacă îi spuneam noi să participe la treburile din gospodărie, nu venea nici în ruptul capului. Dar ne-a zis că știe deja, că a învățat la școală!” (C., mama unui elev de gimnaziu).
Iată doar câteva dintre impresiile celor care au luat parte la activitățile propuse în cadrul Proiectului „Mai sănătos, mai fericit”, desfășurat pe parcursul anului școlar 2023-2024 la Școala Gimnazială „Andrei Mureșanu”, din Ploiești!
Proiectul a câștigat un grant de finanțare în valoare de 116.373 de lei, destinat amenajării unui foișor și a unui solariu de grădină pentru desfășurarea de activități extracuriculare, prin Fondul Prahova pentru Educație ediția a II-a (program de finanțare privată coordonat de Fundația Comunitară Prahova, finanțat de OMV Petrom, cu contribuția Grup Feroviar Român, Poerner România, Vadeco, Rohrer Servicii Industriale pentru a susține proiecte educaționale dezvoltate de către organizații neguvernamentale, unități de învățământ sau instituții publice din județul Prahova).
Ce și-a propus echipa cadrelor didactice ale acestei instituții de învățământ atunci când a aplicat cu acest proiect la o linie de finanțare privată?
Să ofere copiilor contexte de învățare diferite de orele obișnuite de curs, să îi pună pe elevi în fața unor situații cât mai apropiate de viața reală, care să îi pregătească mai bine pentru provocările din parcursul lor viitor. Să le trezească interesul și curiozitatea și, de aici, să îi încurajeze să își (re)găsească motivația de a învăța, de a descoperi lumea din jur, de a interrelaționa, de a se cunoaște mai bine pe ei înșiși. Să îi determine să conștientizeze și să cultive un stil de viață sănătos și echilibrat.
Ce impact a avut implementarea Proiectului educațional „Mai sănătos, mai fericit” la nivelul comunității școlare din unitatea de învățământ?
Au fost susținute 29 de ateliere cu elevii a 18 clase din ciclul primar și gimnazial, precum și cu preșcolarii din cele două grupe ale grădiniței Școlii „Andrei Mureșanu”, în total 469 de copii.
Activitățile au beneficiat de sprijinul a 13 formatori-voluntari în cadrul proiectului. Printre aceștia, s-au numărat reprezentanți ai unor instituții publice precum Biroul de Siguranță Școlară Prahova, profesioniști din mediul privat (medici, maistru instructor medical, asistent medical). Elevii au avut, astfel, posibilitatea de a intra în contact și de a învăța lucruri utile de la persoane importante din comunitatea lor locală. Acest lucru le-a permis să se implice în contexte inedite de învățare și să își exerseze competențe pe care în mod obișnuit nu le-ar fi explorat în cadrul școlii.
Se vorbește mult despre necesitatea ca școala, familia și societatea să colaboreze eficient și să fie parteneri în educația copiilor. Astfel de proiecte pot reprezenta un bun prilej de a face ca acest trio să funcționeze în mod autentic. Părinții elevilor mureșeni au fost, la rându-le, parte din proiect. Igienizarea spațiului exterior al școlii, montarea solariului de grădină nu ar fi fost posibile fără participarea lor. Mai mult, proiectul a reușit să integreze comunitatea locală în demersul educațional. Iar acesta este un aspect care oferă garanția sustenabilității și a perspectivei de a continua acest tip de parteneriate pe termen mediu și lung. Elevii pot rămâne, de aici, cu ideea valoroasă a necesității de a continua învățarea pe tot parcursul vieții, așa cum ne provoacă permanent lumea de astăzi.
Și mai departe de acest proiect?
Foișorul și solariul de grădină au găzduit și alte activități desfășurate cu elevii Școlii „Andrei Mureșanu”. Ba chiar festivitățile de absolvire sau serbările de sfârșit de an și-au găsit un spațiu pe măsură în foișor! Atât cadrele didactice, cât și elevii își doresc continuarea orelor în regim outdoor. Și, e lesne de înțeles, integrarea de ateliere și activități cu caracter experiențialîn cadrul programului obișnuit de studiu.