Ne petrecem o mare parte din viață căutând răspunsuri. De la întrebări mărunte, cum ar fi „cu ce mă îmbrac azi?”, până la cele care ne zdruncină liniștea: „ce rost are tot ce fac?” În graba noastră, însă, rareori ne întrebăm cu adevărat de ce. Sau, mai bine spus, nu ne întrebăm de suficiente ori.
Sakichi Toyoda, fondatorul companiei Toyota, avea o regulă simplă și profundă: regula celor cinci „de ce”. Nu era un joc de cuvinte, ci un instrument de claritate. La fiecare problemă, punea cinci întrebări, fiecare începând cu „de ce”, pentru a ajunge la esență. Nu la simptom, ci la cauză. Nu la fațadă, ci la adevăr.
Exemplul cu haina de blană este mai mult decât ilustrativ. Nu e vorba despre modă sau capricii. E vorba despre noi toți. Despre cum uneori ne dorim lucruri fără să înțelegem ce gol vor ele, de fapt, să umple. Vrem să fim remarcați, pentru că ne simțim nesiguri. Ne simțim nesiguri, pentru că nu ne împlinim. Nu ne împlinim, pentru că facem lucruri care nu ne plac. Așa ajungem, în doar cinci pași, de la o dorință aparent superficială la o realitate interioară profundă.
Într-o lume în care suntem învățați să alergăm spre „mai mult”, poate că ar trebui să încetinim și să ne întrebăm mai des: De ce vreau ceea ce vreau? Răspunsul de la al cincilea „de ce” s-ar putea să nu fie confortabil. Dar va fi sincer. Și din sinceritate se naște schimbarea adevărată.
Poate că nu e nevoie de o haină nouă. Poate e nevoie să ne schimbăm viața. Mulțumim, Toyoda-san. Nu doar pentru mașini, ci pentru o busolă interioară care nu dă greș.